Het begrip Blue Monday is afgeleid van het Engelse “feeling blue” wat betekend dat je neerslachtig, somber, down of depri bent. Een Britse psycholoog (Cliff Arnall, 2005) heeft bedacht dat de maandag in de laatste volle week van januari de dag is waarop veel mensen “feeling blue” zijn en heeft deze dag in het leven geroepen.

De term letterlijk in het Nederlands vertalen heeft geen zin want wij bedoelen iets totaal andere met een blauwe maandag. 

Goed, voor sommigen is iedere maandag Blue Monday maar de 3e van het jaar schijnt de meest deprimerende te zijn. Dat komt door een combinatie van omstandigheden.

  • De fijne feestdagen met alle gezelligheid zijn nu echt achter de rug 
  • Goede voornemens zijn bij veel mensen inmiddels gesneuveld
  • Vakanties lijken nog heel ver weg
  • En het is nog zo lang donker

Als je de opsomming van de oorzaken ziet dan kun jij waarschijnlijk wel een voorstelling maken waarom deze dag deprimerend genoemd wordt. Helemaal als je leeft van weekeind naar weekeind. The Boomtown Rats hadden niet voor niets in 1979 de hit “I don’t like monday’s”. Het was voor zovelen heerlijk om mee te zingen “I want to shoot the whole day down”.

Ik wil je wat laten zien…     In een jaar hebben we 52 weken met ongeveer 104 weekeinddagen. Daarnaast hebben we ongeveer 20 vakantiedagen. Als je het zo bekijkt heb je dus 124 “leuke” dagen en houden we 241 dagen over die we meestal net iets minder leuk vinden dan de weekeinden en de vakanties. Dan ga ik er ook nog vanuit dat de weekeinden “leuke” dagen zijn. Te vaak zitten die dagen ook nog vol met verplichtingen.

Hoe we het ook wenden of keren, het leven bestaat nu eenmaal uit een ritme van maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag, zondag en weer terug naar maandag, dins…., woe….

Dat is de welbekende sleur. Wanneer je niet gelukkig bent op die “gewone” doordeweekse dagen dan doe je jezelf echt tekort! Het zijn er maar liefst 5784 uren die een groot verschil kunnen maken in hoe jij je voelt. De kunst is dan om van dat Blue Monday gevoel af te komen. Om echt gelukkig te zijn op alle dagen van de week! Met een beetje hulp is het te leren. 

Duurzaam gelukkig zijn noem ik dat. Oftewel lang meegaand geluk.

Een van de dingen waar je mee kunt beginnen is iedere avond voor het slapen gaan na te denken waar jij die dag een lach van op je gezicht kreeg. Bedenkt wat jij die dag prettig vond, wat is goed gegaan. 

Benoem minimaal 3 dingen. Er zijn altijd wel positieve punten te vinden op een dag al is het maar dat je die ochtend weer wakker bent geworden. 

Wanneer je gaat slapen met positieve gedachten ga je slapen met een andere mindset en dat doet wat met je. Kleine moeite, groot plezier. 

Lukt het je niet om rustig na te denken zonder dat je met je gedachten steeds afdwaalt naar alles wat je nog moet? Dan is ingrijpen echt wel belangrijk want je ontneemt jezelf rust in je hoofd als je dat niet doet. 

Ga dan rustig in een lekkere stoel zitten en zorg voor zo weinig mogelijk prikkels om je heen. Doe je ogen dicht en ga met je gedachten naar je voeten toe. Wat voel je. Voelen je voeten warm aan of zijn ze juist koud. Zijn ze glad of voel je ruwe plekjes. Dwing jezelf om minimaal 5 minuten alleen met je voeten bezig te zijn en alle andere gedachten te stoppen. Blijf na die 5 minuten rustig zitten en ervaar wat je ervaart. Het klinkt erg zweverig en als je daar niet van bent ben je snel geneigd om het niet te doen. Ik vond het in het begin maar een rare oefening alleen weet nu beter. 

Juist als ik heel druk ben neem ik even de tijd om op deze manier “te ontsnappen”. Het geeft zoveel rust en daardoor wordt je productiever en creatiever. 10 minuutjes “pauze” geven je dus tijdswinst.

Met deze kleine simpele stappen kun je al een beetje gelukkiger worden. Wil je meer…. Dan weet je me vast wel te vinden.

Ik wens je een duurzaam gelukkig eerste klas leven toe!

Liefs Margreet